Sunn turmat på termos…

26.03.2015

Husk å ta med deg perlegryn på påskeferie! Like godt i supper, både søte og salte, som å lage risotto eller grøt av. Oppskriften her er herlig turmat inspirert av nederlandsk tradisjonsmat, men som minner veldig om sunn suppe som før i tiden ble servert alle som trengte næring i en fart, og som kanskje i tillegg hadde litt dårlig appetitt.

Dette kunne de som sørget for pasientene på sykehusene i gamle dager.
En avkokt bygg- eller havresuppe, søtet med saft, bær eller tørket frukt er det en kvinne som akkurat har gått igjennom en fødsel trenger. Dette er sunn, ren energi i hver slurk!
Ta den med på termos når du er på tur og gi deg selv og barna noen sunne og styrkende slurker. Denne er bedre å leske seg på (og selvfølgelig mye sunnere) enn søt solbærtoddy som inneholder store mengder raffinert, hvitt sukker.

150 g perlebygg eller perlespelt
2 l vann
1 økologisk sitron, inkludert sitronskall
200 g økologiske rosiner og aprikoser
5 dl ren bær- eller eplesaft
liten klype salt
honning


• Skyll perlespelt i kaldt vann og bløtlegg det i en kjele med 1 liter vann over natten.
• Hell fra, ha i nytt vann og kok perlespelten ca en time på lav varme i kjele med lokk.
• Ha i en liten klype salt.
• Hakk aprikoser og rosiner i biter og kok dette sammen med spelten den siste halve timen.
• Tilsett bærsaft, sitronsaft og revet sitronskall mot slutten.
• Smak til med honning hvis suppen trenger mer søtt.
• Server varm eller lunken.

Fiberrik og sunn
Spelt er kjernesunt og godt for magen. Spelt er et urkorn og stamfaren til
dagens hvetesorter. Kornet har høyt jern- og proteininnhold, høy andel
enumettede fettsyrer og er rikt på fiber. Kan erstatte risen til middag
når som helst, du kan koke grøt av denne, ha den i salte supper ellerlage risotto.

holli-molle.no

best på smak perlegryn holli

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører