Matpsykologi

Du tar 200 avgjørelser om mat hver dag. De fleste av dem kan du ikke forklare.
Derfor spiser du mer enn du tror
Brian Wansink
Derfor spiser du mer enn du tror
Oversatt av Anne Maria Røe.
Noras Ark 2008

Ubevisste matvalg
Frokost, eller ingen frokost? Hva slags frokost? Hvor mye? På kjøkkenet eller på vei til jobb? Hver gang vi passerer en godteriskål eller ser en brusautomat, tar vi en avgjørelse om hva vi skal putte i munnen. De fleste av disse avgjørelsene er ubevisste, rutine, eller styrt av reklame. Derfor spiser du mer enn du tror er skrevet for overvektige amerikanere med utallige slankekurer bak seg, og som trenger hjelp til å bryte ubevisste matvaner. Og hvis du tenker at dette ikke har noe med deg å gjøre, så tenk om igjen.

Matpsykologi
Dette handler om matpsykologi, og det angår oss alle sammen. Enten du vil få ungene til å spise mer grønnsaker, vil drive økologisk kafé (uten å gå konkurs), eller har lyst til å spise mindre av den maten du vet er usunn. Det er mange som har interesse av at du ikke skal være bevisst på hvordan ytre signaler som lys, plakater, emballasje og størrelse påvirker hva du spiser og hvor mye du spiser av det. Forfatteren Brian Wansink er professor i markedsføring og driver et laboratorium i matpsykologi. Han gir deg ulike verktøy til å forstå hvordan du blir påvirket – og til å ta bevisste valg om hva du putter i munnen.

Trær fra dinosaurtiden
Det er ikke nødvendigvis så vanskelig heller. Den maten som er bra, skal presenteres fristende og lekkert. «Tradisjonelle røde cajun-bønner» smaker bedre enn «bønner» – selv om de ellers er kokt på samme måte. «Trær fra dinosaurtiden» smaker bedre enn «brokkoli» – i hvert fall hvis du er fem år og opptatt av dinosaurer. Selv kål smaker bedre i stearinlys. Det som ikke er bra for deg, skal du gjøre mindre tilgjengelig. Det kan være så enkelt som å ha et lokk på godteriskåla, eller sette den i et annet rom.

Når er jeg mett?
Rådene høres kanskje banale ut. Men hos Wansink er alle råd er bygget på forskning og belagt med referanser. I tillegg beskriver den mange morsomme eksperimenter. For å finne ut om det er metthetsfølelse eller visuelle signaler som får oss til å slutte å spise, konstruerte Wansink og kollegaene «den bunnløse suppebolle». Den kunne etterfylles uten at forsøkspersonene merket det ved hjelp av en slange gjennom bordet.

Dagligvarekjedene kjenner triksene
De fleste av oss lever i den illusjon at vi er herre og mester over våre egne matvalg. Det stemmer ikke. En svært stor del av våre matbeslutninger skyldes vaner, arv eller markedsføringstriks. Matvareindustrien og dagligvarekjedene kjenner til alle triksene i denne boka, og de bruker dem med kløkt. Ved å lese denne innføringen i matpsykologi, kan du ta tilbake makten over hva du ernærer deg selv og dem rundt deg med – om det er slanking eller mer økomat som er ditt prosjekt i matveien.

Anmeldt av Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Ren Mat 2009

 

 

 

 

 

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører