Slik dyrker du spirer

22.03.2014

Er du lei av grønnsakene fra i fjor og har skikkelig lyst på noe friskt og sunt som ikke har reist så langt? Da kan vi anbefale hjemmedyrkede, knasende sprø spirer. Er dette en ny verden for deg, ikke nøl med å prøve, det blir fort en god vane!

Det kan knapt bli enklere og krever verken dyrt utstyr, avan­sert kunnskap eller masse arbeid. Et rent, tomt glass med lokk, et dørslag, en tesil eller en bit gasbind, tyll eller lignende, en strikk og et mørkt kjøkkenskap er alt du trenger. Da er du klar til å dyrke dine egne ferske, lekre, knasende sprø spirer. Proppfulle av vitaminer, mineraler og lett tilgjengelige proteiner. Selvfølgelig trenger du én ting til, du må ha frø. Og frø til spiring bør absolutt være økologiske. Annen frøproduksjon bruker mye sprøytemidler. Nesten alle slags frø duger, men er du nybegynner, prøv de som kalles Alfalfafrø. De er lette å få tak i, spirer raskt, vokser fort og gir knasgode spirer. Egenlig er de frø av Luserne, en fôrvekst som samler nitrogen selv, men så langt kommer de ikke i glasset vårt.

Ha to spiseskjeer frø i et rent glass, skyll dem godt et par ganger, fyll vann i glasset og la frøene ligge i vann i ca 8 timer, for eksempel over natta. Om morgenen heller du av vannet, skyller frøene et par ganger og tømmer glasset for vann. En bit gasbind eller skinkelerret festet over åpningen med en strikk vil hindre frøene i å renne ut. En tesil kan også brukes til å fange opp frø som vil renne ut med vannet. Vipp dem tilbake i glasset. Legg lokket på snei over glasset eller dekk over med litt plastfolie, men lag et hull så frøene får luft. Sett glasset inn i skapet og lukk døra. Dette er hele jobben. En gang om morgen og en gang om kvelden til de spirer.

Frø til spiring
Alle slags bønner, erter og linser, i tillegg til ris, hirse, bokhvete og korn av alle slag kan gi gode spirer.

Quinoa­ frø er superraske og spirer etter kun 12 timer. De holder seg sprø lenge og egner seg godt i matpakker og salater. Frø av jordbruksvekster, som kløver og luserne, gir også gode, sunne spirer. Husk at en del frø taper spireevnen over tid, så det er ikke sikkert tørre bønner, erter, upolert ris, korn og annet du har i matskapet har noe særlig til spireevne igjen.

Hvis du skulle være uheldig å glemme hele greia i flere dager, og spirene begynner å lukte vondt, er komposten rett sted for dem. Ikke spis tvilsomme spirer. Det er fort gjort å lage nye.

Frø til spiring fås kjøpt i en del helsekostbutikker, men også noen frøfirmaer har økologiske spirefrø.

Ikke prøv tomat­ og potetfrø, de blir giftige!

Frø har lagret masse sollys, for å spire vil de ha to ting; varme og mørke. De trenger verken jord eller lys. I lyset trives mye annet av mikroorganismer og bakterier, det vil vi helst ikke dyrke. Kjøkkenskapet, der du har kopper og glass, er per­fekt. Der er du gjerne innom et par ganger om dagen. Og det er viktig, for det er veldig lett å glemme dem! Etter ca 5 dager er alfalfaspirene ferdige, alle spirer skal stoppes før de begynner å danne siderøtter og varige blader. Andre frø kan ta noe kortere eller lengre tid.

Nå finner du fram en ren bolle eller kasserolle, fyller på med kaldt vann og heller spirene oppi. Rør litt og frøskallene flyter opp. Skyll ut disse før du løfter spirene opp med et dørslag og lar vannet renne godt av. Hvis du vil ha grønne spirer kan du nå sette dem noen få timer i dagslys, så de danner klorofyll. Deretter er det rett i kjøleskapet med de du ikke spiser opp. Har du ikke tid til å høste dem akkurat i rett tid, kan du sette hele spireglasset inn i kjøleskapet, maksimalt et halvt døgn, før du skyller og gjør dem klare.

Spirer er supermat for barn som kanskje ikke er så gira på grønnsaker. La dem dyrke sine egne alfalfaspirer. Det er morsomt, du kan se at de vokser fra dag til dag, de smaker godt, og de er proppfulle av akkurat det vi trenger mest nå før våren kommer; vitaminer, mineraler, sollys og livskraft. Også avanserte restaurantkokker bruker etter hvert spirer for alt de er verdt, både på grunn av smak, næringsinnhold og utseende.

Spirer er ferskvare, altså ikke noe å spare på. Spis dem når de er ferdige. De kan holde seg inntil en uke i kjøleskap hvis de ikke stadig blir varmet opp av at du tar dem inn og ut fra frokostbordet. Da taper de seg fort. Særlig nå i vintermørket gjør det godt å legge slikt opplagret solskinn på tallerkenen. Legg en god neve på toppen av oste­skiva, bland spirene med råkost, i salater, omeletter, i dip, eller spis dem som egen spiresalat med litt dressing på til middag. Kraftige spirer, som bønnespirer og spiret korn, kan du også blande i brøddeig, wok, supper og i gryteretter.

Kilder:


Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører