Alternativer til hvitt sukker

13.04.2012

Hvitt, raffinert sukker er ikke bra for oss. Vi vet det, likevel vil vi ha det. Jo mer sukker vi spiser, desto større er suget. Vil du leve sunnere kan det lønne seg å forske litt på alternativene, lage maten fra bunnen av, og synge en sang i stedet for å kjøpe smågodt.

Vi kaster oss over det meste som dukker opp av dietter og gode råd om kostholdet vårt. På en side av gjerdet sitter de store matprodusentene og gnir seg i hendene, på den andre den farmasøytiske industrien som klapper i hendene og beriker seg på å reparere skadene. Ikke la noen av dem bestemme hva du skal spise, og spesielt ikke mat som inneholder mye av det søte. Sukker er som et narkotikum for kroppen som stadig vil ha mer. Forskere sier de ikke kan spore avhengighet, men vi vet bedre!

SUKKERBEHOVET regulerer du ved å holde blodsukkeret ditt på et normalt nivå. Det gjør du lettest ved å spise regelmessig, og fokusere på sunne og ekte råvarer – fra frokost til kvelds. Vanskeligere er det ikke, selv om bøker og blader vil ha deg til å tro at det finnes mirakelkurer. Vi trenger sukkerstoffer, men ikke mye. Du får nok, og det riktige sukkeret, hvis du spiser mest ubearbeidet mat. De nødvendige sukkerstoffene finner du i melk og melkeprodukter, i naturens eget sukker som i sevjen fra trærne og i honning, i ubearbeidet fullkorn, i noe frukt og bær, i røtter (også grønnsaksrøtter) og noen planter.

Oppskrifter med sukkeralternativer
Lunken nudelsalat med søt chilisaus
Posjerte pærer med lønnesirup og vanilje

Nyttige nettsteder

Økosjokolade, Sanabona, Familie og helse

DET SOM ødelegger alle gode forsetter er at det ligger flust med sjokolade, smågodt og andre fristelser der du sulten og trett står i kø ved kassa. Å gripe til en Kick eller en Troika før middag blir en ubrukelig vane før vi aner det. Bedre blir det ikke når vi kommer hjem med ferdigmat, flasker, sauser og poser som nesten alle er tilsatt sukker, eller fruktose som er billigere. Fruktose brytes ned i leveren og har omtrent samme skadelige effekt på leveren som alkohol. Lag mat selv fra bunnen, så vet du hva den inneholder, og du kan bruke sunnere søtningsmidler enn det raffinert hvite sukkeret når det trengs. Problemet med det hvite, raffinerte sukkeret er at alle hjelpestoffene som omdanner sukkeret til energi i kroppen er fjernet.

SKAL DU BRUKE sukker, er det beste å bruke økologisk, brunt rørsukker som inneholder vitaminer og mineraler, sporstoffer, enzymer og fibre som gjør at sukkeret omdannes på en måte kroppen tåler. Dette markedsføres som demerarasukker. Ikke alt som markedsføres som alternativer er like bra, eller “mye sunnere” enn raffinert sukker. Dessuten er det viktig å huske at alternativene bør være dyrere enn vanlig sukker – hvilket er logisk siden det produseres i mindre mengde og krever større innsats av mindre leverandører. Noen smartinger forsøker selvfølgelig å tjene penger på alternativene også, så se opp for dårlige etterlikninger. Inntil det motsatt blir bevis, kan du være trygg på at spesialbutikker som Helios, Røtter og noen gode nettsteder er seriøse leverandører av ekte varer.

HVIS DU SYNES alternativene til hvitt, raffinert sukker er dyrt, ta det som et signal på at du bør bruke mindre og derved kan koste på deg å kjøpe bedre kvalitet!


ALTERNATIVER TIL SUKKER

HONNING kan du bruke som smaksforsterker til nesten all matlaging der du vurderer å bruke sukker. I alle typer krydderkaker egner også honning seg. Du behøver ikke være forkjølet for å nyte en skje honning utrørt i varmt vann med sitron, eller i varm melk. Husk at barn under ett år ikke skal få honning, mens etter det bør vi definitivt spise mer av bienes flittige produksjon.

FOS (FRUKTO OLIGO SAKKARIDER) er naturlig i blant annet jordskokk, løvetannrøtter og rosiner. Molekylene er for store til å bli fordøyd i kroppen og går dermed ufordøyd gjennom systemet til tykktarmen der de stimulerer veksten av de “gode” tarmbakteriene. FOS påvirker ikke blodsukkeret og har en svak, men god søtsmak.

AGAVE kan inneholde mye fruktose og bli fremstilt ved ulike kjemiske prosesser som har tappet planten for næring. Det finnes seriøse produsenter som selger rå agave, som er det du skal kjøpe. Denne bør bare inneholde 75 % fruktose eller mindre og komme fra økologisk dyrkede planter. God agavesirup kan brukes både i kaker og desserter, i drinker og i te, men bør ikke brukes ukritisk selv om den har en lavere glykemisk indeks enn vanlig sukker.

LUCUMA er en tropisk frukt fra Peru. Fruktkjøttet er ekstra tørt og males til fruktpulver. Smaken er søtlig av vanilje og karamell. Fruktpulveret er godt som en pikant smakstilsetning til desserter, is, sorbeter og smoothies. Ganske svak søtsmak.

LØNNESIRUP er redusert sevje fra lønnetrær. Lønnesirup utvinnes særlig i Canada og USA der sjansene for å få en ekte sirup er stor. Men du kan også her risikere å få vanlig sukkersirup tilsatt lønnesmak. Sjekk alltid innholdsfortegnelsen på flasken. Lønnesirup inneholder færre kalorier enn honning, og mer kalsium, jern, fosfor og kalium, men mangler en del andre sunne stoffer som honning har. Smaker godt på pannekaker og vafler, over og i desserter.

PALMESUKKER utvinnes mest fra Palmyrapalmen. Sukkersaften siver opp igjennom blomstene, blir tappet og tørket til sukker. Smaken kan minne om brunt råsukker, men rundere og med smak av karamell og honning. På grunn av lavt smeltepunkt bruker mange konditorer palmesukker til glasering. God i gløgg og toddy. Palmesukker blir stadig mer populært som erstatning for hvitt sukker, så også her skal du lese nøye på pakken for å unngå at det er blandet med vanlig sukker.

SUKRIN blir framstilt ved en naturlig gjæringsprosess (fermentering) med druesukker som råstoff. Smak og utseende som er svært lik sukker,men har 95% mindre kalorier enn sukker og gir ingen blodsukkerstigning. Av alle erstatningene for hvitt sukker er antagelig dette den enkleste og beste å bytte med i oppskrifter generelt.

STEVIA er nå endelig tillatt omsatt i Norge og kan brukes til det meste i stedet for sukker. “Siden stevia har null kalorier, null karbohydrater og en null glykemisk indeks, er det perfekt for personer som ikke kan eller ønsker at blodsukkernivået svinger”, sier Kåre Norum. Noen mener stevia har en ettersmak, vær forsiktig med doseringen.

FRUKTOSE finnes naturlig i frukt, grønnsaker og honning. Mesteparten av den fruktosen som er i salg er fremstilt av mais og inneholder så godt som ingen næringsstoffer. Opprinnelig finnes det ikke fruktose i mais, men gjennom en nedbrytning av stivelsen, dannes fruktose. Det er omstridt hvorvidt dette bør anbefales som erstatning for sukker, også fordi det øker produksjon av usunne fettstoffer i blodet.

PALMESIRUP, eller palmehonning som det kalles lokalt, utvinnes i Chile og på La Gomera, én av de kanariske øyene. Produsenten, Cubaba, er økologisk sertifisert, og sirupen er delikat i søtsmaken og kan brukes i desserter og som generell smaksforsterker i mat. Du kan bestille den på nettet fra Danmark.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører