Bra å vite om kanel

18.12.2013

Det er stor interesse for kanel i førjulstiden. På Facebooksidene til Ren Mat i fjor var 18 000 innom for å hente informasjon om hva som er sunn kanel - og hva som ikke er fullt så sunt. Vi råder deg til å kjøpe ceylonkanel og bruke mindre kassiakanel hvis du serverer kanel ofte - særlig til barn.

Kanel har et høyt innhold av antioksidanter. Det kan senke blodsukkernivået, og kan derfor være gunstig for diabetikere. Men, kanelen vi vanligvis kjøper er ikke den ekte sorten, men kassiakanel, en slektning av ekte kanel, ceylonkanel. Kassiabark og barken fra ekte kanel skiller seg fra hverandre både som stenger og oppmalt. Malt kassia er mørkere og mer rødbrun enn vanlig kanel. På stengene kan man se at barken av kassia er tykkere enn barken til ekte kanel, der du kan se flere tynne lag av barken. Det er stoffet kumarin som bidrar til å gi kanel sin karakteristiske smak og lukt.

Kassiakanel inneholder mye kumarin, mellom 700-12200 mg/kg, mens i ekte kanel er nivået knapt målbart. Høye nivåer av stoffet kumarin kan gi skader i leveren. Spesielt er små barn som regelmessig spiser kanel, på for eksempel grøt, utsatt. Selv mindre enn en kvart teskje vil føre til at det anbefalte daglige inntaket overskrides. For voksne vil et daglig inntak av en kopp kassiakanelbasert te også føre til overskridelse av det som anses som trygt. Mattilsynet råder derfor de som har et jevnlig inntak av kanel om å begrense forbruket. Vi råder deg til å kjøpe ceylonkanel. Økologisk kanel er som regel ceylonkanel, og det får du i helsekost butikker. Litt dyrere, men mye sunnere.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører