Kostråd for bedre folkehelse

05.05.2012

"Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer", skrevet av helsemyndighetene, konkluderer med at det er overbevisende eller sannsynlig for disse sammenhengene mellom inntak av grønnsaker, frukt og bær og kroniske sykdommer. Alle rapporter tyder på at vi bør spise mer frukt, røtter, nøtter og grønt enn vi gjør. Her er et utdrag av undersøkelsen.

Inntak av frukt, bær og grønnsaker reduserer risiko for koronar hjertesykdom, hjerneslag, metabolsk syndrom og høyt blodtrykk.

Inntak av frukt og bær reduserer risiko for kreft i munn og svelg, strupehode, spiserør, lunge og magesekk.

Inntak av grønnsaker reduserer risiko for kreft i munn og svelg, strupehode, spiserør og magesekk.

Inntak av grønnsaker i løkfamilien reduserer risiko for kreft i magesekk.

Inntak av fiber fra frukt, bær, grønnsaker og fullkornsprodukter reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm.

Inntak av hvitløk reduserer risiko for kreft i tykk- og endetarm.

Inntak av folat-rike matvarer (f. eks. grønne bladgrønnsaker) reduserer risiko for kreft i bukspyttkjertel.

Inntak av karotenoid-rike matvarer (f. eks. gulrot) reduserer risiko for kreft i munn og svelg, strupehode og lunge.

Inntak av beta-karoten-rike matvarer og vitamin C-rike matvarer reduserer risiko for kreft i spiserør.

Inntak av lykopen-rike matvarer (f.eks. tomat) reduserer risiko for prostatakreft.

Inntak av matvarer med lav energitetthet reduserer risiko for overvekt og fedme.

Inntak av nøtter reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer.

Hyppig inntak av drikke og fruktjuice som er sure (lav pH) øker risiko for tannerosjon.

Kilde: Helsemyndighetene

Les også dette.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører