Rå, ren mat

11.09.2012

Alle ønsker å være friske og ha mye energi. Noen har funnet ut at ubehandlet, rå mat er det riktige å spise for å oppnå dette. Filosofien er å gi kroppen det den er designet til å spise.

Stadig flere, deriblant jeg, har lagt om kosten til rå mat. For de fleste handler det om å la størstedelen av den daglige kosten bestå av frisk og fersk mat. Noen måneder i året er dette enklere og mer smakfullt her i nord, som de høstmånedene vi nå er inne i. Både i naturen, på frukttrær, i butikker og på torg bugner det for tiden av sunne, friske råvarer.

Kun 15 % av befolkningen spiser de anbefalte fem fruktene og grønnsakene om dagen, viser en fersk Norkost-undersøkelse fra Helsedirektoratet. Rapporten konkluderer med at nordmenn ligger over det anbefalte inntaket av fett, mettet fett, sukker og salt, og under anbefalt inntak av kostfiber, frukt og grønt. Den viser også at forekomsten av fedme og type 2-diabetes øker i befolkningen.

Kommentar til raw food
Av Kari Tande Hansen,
Ernæringsfysiolog, Oikos


Proteiner er byggesteinene i kroppen vår, og ingen levende organisme kan eksistere uten. Proteiner er bygd opp av aminosyrer. Kroppen lager noen av aminosyrene selv, mens andre er vi avhengige av å få tilført gjennom kosten. Hvis du ønsker å basere kostholdet ditt på raw food, med mye frukt og grønt, er det viktig å spise nok slik at inntaket av blant annet proteiner blir tilstrekkelig. Anbefalt proteininntak per dag ligger på mellom 10 og 20 energiprosent (E%), noe som utgjør omkring 50 g protein. Animalske matvarer er det største bidraget til protein i kosten vår, men det finnes også gode vegetabilske proteinkilder. Ved å inkludere for eksempel nøtter, frø, korn og belgvekster i et raw food-kosthold, vil du enklere få i deg nok proteiner. Men, det er veldig viktig å inkludere flere ulike proteinkilder i ett og samme måltid for å sikre inntak av de ulike aminosyrene. For de som spiser plantekost er det f.eks. gunstig å kombinere bønner og korn i samme måltid. Gode animalske proteinkilder, for de av dere som ikke følger en raw food-livsstil, er fisk og sjømat, kjøtt, fjærkre, meieriprodukter og egg. Dersom du liker Gamalost er du heldig, den inneholder hele 50 g protein per 100 g, og bare 1 g fett. Parmesan er den nest beste osten med hensyn til proteininnhold, med 41 g per 100 g, men inneholder 30 g fett.

Et eksempel som kan gi en liten pekepinn på hvor mye frukt og grønt du må spise for å oppnå tilstrekkelig inntak av protein, er at du må spise et halvt kilo spinat for å få i deg 12 g protein, og nesten ett kilo med salat for å få i deg 10 g. Til sammenligning er det om lag 20-30 g protein i 100 g kjøtt.

Rått og naturlig
Raw food, eller rå mat, er ikke en kortsiktig diett, men en livsstil. Fokus er ikke først og fremst vektreduksjon, men å gi kroppen de næringsstoffer den trenger i en mest naturlig og ubehandlet form. Frisk frukt, grønnsaker, nøtter, frø, spirer og urter. Et kosthold basert på fersk, økologisk frukt og grønt er samtidig fritt for e-stoffer, fargestoffer, smaksforsterkere, aromaer, hormoner, ugressmidler, bestråling eller rester etter industriell bearbeiding.

Når kroppen ikke blir belastet med bearbeidet mat, kan den slutte å fokusere på å måtte kvitte seg med nye mengder uønskede stoffer og heller fokusere på det indre miljøet. Kroppen får pusterom til å rense celler og vev og kvitte seg med avfallsstoffer. Næringsrik og lettfordøyelig mat bidrar til dette.

Nok proteiner?
Men hvordan får jeg i meg proteiner? undrer mange. Trenger vi ikke kjøtt, fisk og meieriprodukter? Og hva er galt med å varme opp maten?

Frukt og grønnsaker inneholder både proteiner og sunne fettsyrer. 100 kalorier fra kjøtt inneholder 10 gram protein, mens 100 kalorier fra fersk spinat gir deg 12 gram. Vi må riktignok spise fem ganger så mye spinat som kjøtt, og det forsøker vi. I tillegg får vi i oss nødvendige enzymer, mineraler, vitaminer og både omega-3 og omega-6 i en perfekt sammensetning.

De fleste folk får i seg for mye omega-6, derfor anbefales omega-3 tilskudd. Vi trenger ikke mye av disse fettsyrene, men forholdet mellom dem er avgjørende. Gjeldende anbefalinger viser at et ideelt forhold er mellom 1:1 til 4:1 (omega-6 til omega-3), mens i virkeligheten får gjennomsnittet i seg fra 10 til 30:1.

Syre-base-balanse
Generelt er proteinbaserte matvarer svært syredannende i kroppen. Frukt og grønnsaker inneholder riktige mengder protein for å bygge og vedlikeholde menneskekroppen, til sammen rundt 10 energiprosent. Mineralene fra dem er hovedsakelig de alkaliske; kalsium, natrium, magnesium og kalium. I tillegg er rått planteprotein lettfordøyelig og oppimot 100% opptakelig. Dette gjelder også de mer proteinrike kildene som belgfrukter, nøtter og frø.

Helsefordelene ved slik kost er mange, men i korte trekk handler det om syre/basebalanse, vitaminer, mineraler og enzymer. Cellene i kroppen fungerer best når de er svakt alkaliske på pH-skalaen. Mange har for sur kroppskjemi, noe som svekker immunforsvaret og gir uheldige konsekvenser på lang sikt. Grunnen er mye bearbeidet mat, kjøtt, melkeprodukter, raffinerte karbohydrater, forurensning og stress som alt gir mye syre. Rå frukt og grønnsaker er svært alkaliserende ettersom de har vitaminer, mineraler og enzymer intakt. Varme fører til at mye av matens næringsstoffer ødelegges eller forsvinner. Selv ved 42 °C blir mineraler mindre bio-tilgjengelige. Grønnsaker, spesielt mørk grønne bladgrønnsaker, har høyest prosent av mineraler per kalori.
En enkel måte å få i seg nok grønnsaker på er å lage grønne smoothies, 60% frukt, 40% grønt og litt vann for å tynne. Da får du lettere i deg de større mengder av frukt og grønt som er nødvendig i et slikt kosthold.

Hvorfor ikke kokt mat?
Enzymer er essensiele for å vedlikeholde og bygge opp kroppen. Alle kroppens 200 trillioner celler avhenger av enzymer for å kunne gjennomføre kjemiske reaksjoner, og hver celle alene utfører millioner av kjemiske reaksjoner. Rå grønnsaker og frukt inneholder de nødvendige enzymene, perfekt sammensatt for kroppen vår å fordøye, oppta og nedbryte. Ved varme over 47 °C drepes enzymene. Det samme gjelder pasteurisering, hermetisering og tilberedning i mikrobølgeovn. Hvis man ikke tilfører tilstrekkelige mengder enzymer gjennom kosten, ”stjeler” fordøyelseskanalen fra resten av kroppen. Over tid kan dette resultere i oppbrukte enzymlagre som igjen kan lede til en rekke kronisk degenerative sykdommer og beinskjørhet. Mennesker er den eneste arten på jorden som varmebehandler og prosesserer maten. Alle kjøttetende ville dyr spiser rått kjøtt, fulle av enzymer, og de spiser også hele dyret, siden ben og vev er svært alkaliske.
Mange er ikke villig til å oppgi kjøtt, fisk og melkeprodukter, men vær obs på at kroppen din får bedre utbytte av det du spiser jo mindre kjøttet eller melkeproduktene er varmebehandlet. Kjøtt og fisk kan tilberedes som tartar, carpaccio, sashimi eller røkes. Melkeproduktene, om du kan få tak i dem, er mest næringsrike når de er upasteurisert.

Viktige karbohydrater
Får du størstedelen av kaloriene du spiser fra fett er det vanskelig å få i seg nok vitaminer, mineraler og enzymer. Før cellene våre kan benytte matens energi, om den hovedsakelig inneholder karbohydrater, protein eller fett, må den først bli omdannet til enkle sukkerarter. Karbohydrater fra frukt og grønnsaker er de enkleste å konvertere til nyttig sukker – energi. Glukose, en enkel sukkerart, er den primære, foretrukne kilden til "drivstoff" for alle vev og celler av våre organer. Noen av cellene våre, i hjernen, de røde blodlegemene og noe nervevev avhenger nesten utelukkende av glukose som sin næringskilde.

Jeg er 22 år og har fulgt en raw food livsstil i ett år. Jeg er ikke en diett-person, men tilhenger av sunn fornuft. Denne livsstilen ga rett og slett veldig mye mening. Mitt kosthold består av frukt og grønnsaker, med en liten andel nøtter og frø. Jeg har lært meg å spise et større volum til hvert måltid, og passer på å få i meg nok kalorier og næring hver dag. 80% av energien jeg spiser kommer fra karbohydrater, hvor de resterende 20 er fordelt likt mellom fett og protein. Jeg er aldri sliten, treningslysten er tilbake, jeg konsentrerer meg lettere, er generelt gladere til sinns og ser tydelige forbedringer i hud, hår og kropp.

Se noen oppskrifter på raw food her, se også omtale av kokeboken Raw.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører