Ny økostrategi hos Nortura

Gilde Økologisk og Prior Økologisk blir de nye økologiske merkenavnene til Nortura. Selskapet gir opp satsting på sitt eget varemerke, Norgården.

Den økologiske leverposteien fra Norgården har vunnet priser for god smak og bra design. Den vil bli relansert under navnet Gilde økologisk.  Foto: Norgården, Nortura

 

– Det økologiske kjøttmarkedet har ikke tatt av som ønskelig, Norgården har vunnet priser for design og gode produkter, men de har ikke lykkes med å komme ut med et tilfredsstillende volum, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. - Det er synd, men omsetning av økologisk kjøtt er krevende og krever systematisk markedsarbeid over tid. Det ser vi fra erfaringer i flere andre land, legger han til.

 

Flere  aktører innen økologisk kjøtt

-Oikos forstår at Nortura ønsker å ta nye grep og vil bygge økologisk salg på sine kjente varemerker Gilde og Prior. Kombinasjonen av godt vareutvalg og aktiv markedsføring må til for at en skal lykkes bedre framover, sier Reidar Andestad. Han mener at grunnlaget for bedre salg og distribusjon bør være til stede, vil ikke Nortura satse er det andre som gjør det.

Han viser til Grøstadgris som eksempel på et selskap som har lykkes med å bygge tillit i markedet med gode økologiske og smaksrike produkter. Salget deres har økt jevnt de siste årene, hvilket viser at det er et økende marked for økologisk kjøtt. Flere økologiske kjøttprodusenter selger varer i regionale markeder, blant annet Røroskjøtt og Naturkjøtt. Det er i dag bare økologiske kjøttprodusenter som leverer nitrittfrie produkter til helsebevisste forbrukere, sier Andestad.

 

Egg 6 pk

Det mest solgte produktet i Nordgårdens serie har vært egg.  De kommer til å bli relansert under Prior Økologisk. Foto:Norgården, Nortura.
 

Norturas begrunnelse

Salget av økologisk mat er fortsatt på et meget beskjedent nvå i Norge. På grunn av dårlig økosalg velger Nortura derfor å fase ut økologiske Norgården som ble etablert i 2009. De økologiske produktene vil nå integreres i de mer kjente merkene Gilde og Prior, skriver Nationen.

- Vi har ikke lyktes godt nok i satsningen våre på økologiske varer. Vi har i dag en flat utvikling i salget og ser ikke noen tegn til vekst, sier påtroppende kategoridirektør for spesialiteter, Rolf Gjermund Fjeldheim.

 

Ny markedsføring

Per i dag er salget av økologiske varer betydelig lavere enn produksjonen. I 2011 utgjorde den økologiske produksjonen av kjøtt 0,9 prosent av den samlede kjøttproduksjonen i Norge, men bare litt over en tredel ble solgt som økologisk.

- Det er ikke produktene det er noe galt med, det er vi som har ikke fått frem kvalitetene godt nok til forbrukeren, sier Fjeldheim til Nationen. Forbrukerens gode kjennskap til Gilde og Prior vil være positivt for salget av økologiske produkter i sortimentet, sier Fjeldheim. - Matanalysen som kom forrige uke, viser at mange nordmenn har et ønske om å handle mer økologisk. Dessverre er betalingsviljen liten, sier han.

 

Les intervjuet med Fjeldheim i Nationen her

 

Annonsører

Samarbeidspartnere