Milliardomsetning av økologisk mat

I 2011 nådde salget av økologiske matvarer en millliard kroner i norsk dagligvarehandel, og etterspørselen vokser stadig. - Som Breiland i Norganic sier, det handler om rettferdighet. Folk blir mer og mer opptatte av etisk handel og ser at det å kjøpe økologiske varer er ett steg i riktig retning, sier Maiken P. Sele i Oikos - Økologisk Norge.

 

 

 

Økologisk = rettferdighet

Tore Breiland er daglig leder i bedriften Norganic som leverer økologisk mat til storhusholdninger. Han kan fortelle at omsetningen har økt jevnt siden oppstarten for ti år siden, og bedriften har vokst fra en til fire (snart fem) ansatte. Breiland forventer en tilsvarende vekst i årene som kommer. Å velge økologisk handler i bunn og grunn om rettferdighet mener han. – Det er bedre for bøndene i utviklingsland å drive med økologisk landbruk. Det er krevende å dyrke økologisk, men det er arbeidskraft som trengs, og det har de, sier Breiland. Hvert år går 5% av Norganics overskudd til gode formål og i 2011 gikk pengene til økologisk bomullsproduksjon i Zambia (Oikos' utviklingsprosjekt ODISSA) og rent drikkevann i Bolivia (Kirkens Nødhjelp).

 

Ny rekord

Salget i dagligvarehandelen i 2011 er ny rekord, og en økning på over 10 % fra 2010. Størst var veksten innenfor barnemat, meierivarer og grønnsaker. Salg fra andre kanaler, som Bondens Marked, storhusholdning og spesialbutikker har også økt kraftig med ca 14% siden 2010. Slike salgskanaler blir stadig mer populære. På verdensbasis har omsetningen av økologisk mat mer enn tredoblet seg de siste ti årene.

 

Ikke sunnere mener Grønlund

Arne Grønlund i Bioforsk mener at økologisk mat ikke er sunnere og vil kreve for stort areal. - Grønlund har hevdet dette mange ganger, sier Maiken P. Sele i Oikos. Han burde i det minste annerkjenne at det finnes forskning som viser det motsatte av det han mener. Alle forskere er ikke enige med Grønlund, og ikke alle er enige med oss, sier Sele. Vi jobber for å videreutvikle en form for matproduksjon som er mer helse- og miljøvennlig, til gode for alle, avsluttter Sele.

 

Saken er basert på "Økologisk mat selger godt" i papirutgaven av Stavanger Aftenblad lørdag 4.august 2012.

Annonsører

Samarbeidspartnere