Ny økomelksatsing fra Coop Änglamark

Etter stor suksess med salget av den økologiske Coop Änglamark ekstralett melk, lanserer Coop Norge i dag sin nye økologiske Änglamark lettmelk.

I dag lanserer Coop sin nye satsing: Änglamark økologisk lettmelk.

– Vi i Oikos - Økologisk Norge er veldig fornøyde med at Coop Änglamark nå satser på å utvide sortimentet sitt av økologisk melk, sier ernæringsfysiolog Kari Tande-Nilsen til oikos.no.

35 prosent opp i fjor

Coop har hatt stor suksess med Coop Änglamark ekstra lettmelk og står i dag for 40 prosent av alt økologisk melkesalg i Norge. Dette er et svært høyt tall sammenlignet med Coops generelle markedsandel.
Nå utvides altså denne øko-serien med lettmelk.

– Coop Änglamark ekstra lettmelk har blitt veldig populær blant våre kunder. Salget økte med hele 35 prosent i fjor. Derfor lanserer vi nå en lettmelk, sier Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer (EMV) i Coop Norge i en pressemelding i dag.

– Spesielt i Coop Extra-butikkene har salget av Coop Änglamark ekstra lettmelk vært formidabelt. Lettmelk er generelt et større produkt enn ekstra lett, derfor er forventningene våre til den nye melken store, sier Berg-Knutsen.

Norsk økomelk

All Coop Änglamark melk tappes av Rørosmeieriet og kommer fra norske kyr. - Coop har virkelig tatt en aktiv rolle i å øke anvendelsen av norsk økomelk, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Rørosmeieriet til oikos.no. – Med denne satsingen regner vi med at vår totalproduksjon vil vokse med 30-40 prosent, og dette vil gi en betydelig høyere anvendelsesgrad for økologisk melk fra produsenter i vårt nærområde.

– Samtidig vil produksjonen av økologisk lettmelk gi oss mer fløte, som vi kan anvende i våre andre produkter, tilføyer meieribestyreren fornøyd. – Vi håper derfor å kunne øke også denne produksjonen slik at vi kan tilby vår egen økologiske fløte, Røros-rømme og Røros-smør i enda flere butikker i løpet av året.

Mer omega 3

Oikos - Økologisk Norge har i det siste fått en formidabel mengde henvendelser fra folk som ønsker seg bedre tilgang på økologiske melkeprodukter i butikkene. Særlig har etterspørselen etter økologisk fløte, smør, yoghurt og rømme, vært overveldende.

– Økologisk melk har gjennomgående en bedre fettsyresammensetning enn konvensjonell melk, blant annet med mer omega 3, sier ernæringsfysiolog Kari Tande-Nilsen i Oikos.

– Alle som ikke har spesielt behov for å minimalisere det daglige fettinntaket gjennom melken, kan derfor med fordel velge økologisk lettmelk, mener hun.

Ny kartong

Samtidig som den nye økomelken lanseres, får produktene også ny emballasje med skrukork og oppgradert design. Skrukork er noe mange kunder har etterspurt.

Lanseringen er et ledd i Coops satsning på egne merkevarer, hvor målet er å kunne tilby kundene gode kvalitetsprodukter til en lavere pris, heter det i pressemeldingen fra Coop Norge.

Annonsører

Samarbeidspartnere