Øko-salg over all forventning

Etter at prisene ble satt ned fra januar av, er salget av økologisk frukt og grønt økt med så mye som 40 prosent, melder Coop Danmark. – Utviklingen til nå har overgått våre villeste forventninger, sier food-direktør Jens Visholm.

Fra årsskiftet satte Coop Danmark ned prisene på frukt og grønt. Allerede i løpet av de tre første ukene i år har salget økt med hele 40 prosent.

– Utviklingen har overgått våre villeste forventninger, sier food-direktør i Coop Danmark, Jens Visholm til økologi.dk.

Samarbeid med økologene

Priskuttet er starten på en rekke tiltak Coop Danmark vil sette i verk. I samarbeid med Økologisk Landsforening har Coop utviklet en visjon for økologien i Danmark. Hvert år framover i fem år skal de investere 200 millioner kroner i økosalget i form av reduserte priser. I løpet av fem år, skal salget dobles.

– Det er gledelig at Coop sine tiltak allerede nå har en så tydelig effekt, sier Henrik Hindborg, markedssjef i Økologisk Landsforening.

Frukt og grønt

Økologiske epler og poteter har hatt størst salgsvekst. Der har også prisreduksjonene vært størst. Men alle typer frukt og grønt har hatt vekst i salget, og på en rekke varer har det vært krevende å holde nok varer i hyllene.

– Takket være gode leverandører, har de likevel greid det, melder Coop.

Smitteeffekt

Suksessen har også smittet over på butikkenes øvrige økologiske varesortiment. Samlet har det vært en stigning i økosalget i Coop-butikkene på hele ti prosent i januar.

– Også resten av dagligvarehandelen har gått inn for å satse på økosalget, forteller Hindborg. – Generelt ser det derfor ut til at vi har fått en riktig god start på Ø-merkets jubileumsår.

Nye medarbeidere

For å nå de hårete målene de har satt i samarbeid med Økologisk Landsforening, vil Coop Danmark sette i gang en rekke tiltak. En helt ny avdeling med ti medarbeidere skal hjelpe økologiske småprodusenter inn på markedet. Alle Coop sine 1200 butikker i Danmark, kjedene Kvcikly, SuperBrugsen, Dagli-/LokalBrugsen, Irma og Fakta, skal gjennomføre en omfattende markedsføring av økologiske varer.

Økologisk allemannseie

En analyse som Coop Danmark har fått utført, viser at 40 prosent av danskene vil kjøpe mer økologisk hvis prisene blir lavere.

– Våre kunder kommer her og nå til å oppleve mange nyheter og massive priskutt på økologiske varer. I de kommende årene vil de møte en mye større mangfold av mindre produsenter, og de vil gjøre det over hele landet, ikke bare i storbyene. Vi vil kort sagt gjøre økologisk til et allemannseie, sier matdirektør Jens Visholm i Coop, i en pressemelding.

Kilde: Økologisk Landsforening

Annonsører

Samarbeidspartnere