Unik øko-salgsvekst i Sverige

Økosalget vokste med hele 38 prosent i Sverige i fjor, en vekstrate som er unik i verdenssammenheng, ifølge Ekoweb. Det er svenskprodusert økologisk som i stor grad står for veksten.

Økotrenden, som allerede fra starten av året viste en klar og sterk vekst, økte i styrke gjennom andre halvår av 2014.

Totalt ble veksten i økosalget i Sverige i fjor på hele 38 prosent, en vekst Ekoweb.nu betegner som unik i verdenssammenheng. Dette kom fram i markedsrapporten som ble lagt fram under den økologiske bransjedagen i Stockholm i går kveld.

Øko-selvsagt

– Forbrukerne har snudd det gamle spørsmålet: Hvorfor økologisk? Nå spør de: Hvorfor skulle vi ikke kjøpe økologisk? sier Ekoweb-redaktør Cecilia Ryegård. – Det er en veldig tydelig holdningsendring, mener hun.

Åtte av ti svensker handler i dag regelmessig økologiske varer. Hele 75 prosent av veksten er på KRAV-merkede varer.

Bedre salgsarbeid

Det er både forbrukernes etterspørsel og detaljhandelens mer aktive salgsarbeid i butikkene som driver salgsveksten. Alle salgskanaler har tosifret vekstrate og økningen er forholdsvis jevn i hele segmentet.

- Salgsleddet har begynt å gi økosalget reell oppmerksomhet, påpeker Ryegård. - De har kjørt kampanjer på økologiske varer, og de har gitt økoproduktene bedre plasseringer og bedre skilting.

Øko og svensk

Selv om mange er opptatt av egen helse, er miljø og dyrevelferd de viktigste aspektene for øko-kundene.

– Det er svenskproduserte økovarer som i stor grad står for økningen, sier Cecilia Ryegard. – Kundene vil ha økologisk og svenskprodusert, men i perioder har markedet vært preget av underdekning.

Kunne solgt mer

– Trolig hadde resultatet for 2014 blitt enda bedre, hvis det hadde vært mer økologiske varer å fylle butikkhyllene med, sier Cecilia Ryegård. – Mangelen har vært påtakelig når det gjelder viktige varer som for eksempel egg, kjøtt og en del meieriprodukter. Salgsveksten kunne altså vært enda større, avslutter redaktør Ryegård i Ekoweb.


Totalverdien i det svenske økomarkedet for matvarer har i løpet av 2014 vokst fra 11,2 til 15,5 milliarder kroner. Markedsandelen har økt fra 4 til 5,6 prosent.

Markedsrapporten ble presenter på Grand Hotel i Stockholm under Ekologiska Branschdagen i går.

Markedsrapporten kan lastes ned som pdf HER

Kilder:

Ekoweb

KRAV

Annonsører

Samarbeidspartnere