Utviklingen i norsk kosthold 2012

Forrige uke publiserte Helsedirektoratet rapporten «Utviklingen i norsk kosthold 2012». Hovedtendensen er at nordmenn spiser for mye mettet fett og salt sammenlignet med de nasjonale kostanbefalingene. Kjøttforbruket er også høyt, og øker stadig.

For lite fisk

Det positive er at nordmenn spiser mer grønnsaker og mindre sukker enn før. Fisk derimot spiser vi for lite av. – I et helse- og miljømessig perspektiv burde vi spise mer fisk og mindre kjøtt enn vi gjør i dag, sier Kari Tande-Nilsen, ernæringsfysiolog i Oikos.

Fisk er næringsrik mat, og særlig fet fisk er rik på omega-3-fettsyrer og vitamin D. Velg imidlertid fisk i tråd med WWF sin sjømatguide for bærekraftig fisk. Ved å redusere inntaket av kjøtt, særlig bearbeidede kjøttprodukter, og samtidig velge økologisk kjøtt vil man kunne oppnå både helse- og miljøfordeler, fortsetter Tande-Nilsen.

For mye salt og ferdigmat

Nordmenn får i seg alt for mye salt, som nok henger sammen med høyt forbruk av ferdigmat.

– Vi spiser dobbelt så mye salt enn det som er anbefalingen, men dette kan man enkelt gjøre noe med ved å spise mindre ferdigmat og lage mer mat fra bunnen av, sier Tande-Nilsen.

Høyt saltinntak er forbundet med høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Ved å lage mat av rene råvarer vil man mest sannsynlig også øke forbruket av grønnsaker. Selv om inntaket av frukt og grønt øker, spiser vi fortsatt bare mellom 320 og 380 gram av de anbefalte 500 grammene per dag.

Omlag en en femtedel til sukkervarer
Til tross for at sukkerforbruket går ned, bruker vi i følge rapporten nesten en femtedel av utgiftene til mat og alkoholfrie drikkevarer på sukkervarer og leskedrikker.  – Vi drikker i snitt 61 liter brus i året, og det er alt for mye, sier Tande-Nilsen. Brus er tomme kalorier, og bør kun drikkes en gang i blant. Vann bør være førstevalget, sier Tande-Nilsen.


Det trenger slett ikke å være vanskelig å spise sunt: Lag variert mat av rene, økologiske råvarer, spis fisk til middag minimum tre ganger i uken, inkluder grønnsaker og frukt til hvert måltid, velg vann som tørstedrikk, og du er på god vei, mener Oikos` ernæringsfysiolog.


Her kan du lese hele rapporten "Utviklingen i norsk kosthold 2012".

Mat med mer

Ny bok: Mat med mer

Trenger du inspirasjon til å spise sunnere? Da kan vi anbefale boken «Mat med mer» av lege Berit Nordstrand. Nordstrand har fokus på rene og økologiske råvarer, og forklarer enkelt hvorfor og hvordan du kan ha et kosthold basert på rene råvarer. «Mat med mer» har blitt svært populær, og ligger nå på bestselgerlisten. Boken har også vunnet den internasjonale Gourmand World Cookbook Awards 2012 for Norge. Her kan du lese mer om boken.

Annonsører

Samarbeidspartnere