Økosalget i Sverige slår alle rekorder

Flere store aktører i det svenske dagligvaremarkedet melder om en helt sensasjonell salgsvekst i årets første halvår. Med godt over 50 prosent økt salg av flere økovarer, kan 2014 bli et rekordår, tror KRAV.

– Tallene som hittil er rapportert, tyder på at 2014 blir et rekordår for salget av økovarer i Sverige, sier KRAV-direktør Lars Nellmer i en pressemelding.

I sommer har en lang rekke markedsaktører rapportert om helt sensasjonelle veksttall for økovarene.

57 % opp i lavpris

I en lavpriskjede som Willys vokste øko-salget med hele 57 prosent fra januar til juni.

– Kjeden vil fortsette å satse på økologiske varer og planlegger nå flere nylanseringer, melder ekoweb.nu.

Tre på topp hos Willys første halvår i år, var økobananer med en salgsvekst på 100 prosent, melk med pluss 58 prosent og egg med pluss 42 prosent.

Frukt i løsvekt

Willys vil også satse videre på løsvektsalg av økologisk frukt, som har vist seg vellykket. Frukt og grønt er helt klart blant de varene som peker seg ekstra ut med kraftige salgshopp.

En kjede som ICA melder om liknende veksttall. Særlig frukt og grønt og deres egne økologiske merkevarer har første halvår solgt 50-60 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Arla vil doble økomelk

Også meieriselskapet Arla melder om rekordvekst i salget av økologisk melk. Første halvår i år solgte de 37 prosent mer økologisk melk, enn i samme periode i fjor.

­– Økningen i salgsvolum har fortsatt gjennom sommeren, og vi setter nye «all time high» hele tiden, sier ansvarlig for Arlas økologiske sortiment, Ann Freudenthal, til KRAV. – Dette er et resultat av en rekke satsninger som vi har gjort de siste årene. Vi jobber for at flere skal velge økologisk oftere. Nå sikter vi på en fordobling av forbruket av økologiske meieriprodukter.

Bredere sortiment

– En av de største årsakene til denne kraftige økningen i salget, er at butikkene har utvidet sine økologiske sortimenter, sier KRAV-direktør Lars Nellmer til Dagens Nyheter, dn.se.

Ekoweb-redaktør Cecilia Ryegård peker på at større volumer og dermed økt produksjon, har muliggjort lavere priser på mange økologiske varer.

– For eksempel ligger prisen på KRAV-merket økomelk nå bare et par kroner mer pr liter over prisen på konvensjonell melk, sier hun til dn.se.

Flere legger om

Disse henimot overtydelige markedssignalene, gjør at flere bønder i Sverige vil legge om til KRAV-sertifisert øko-produksjon.

– Denne raske veksten i salget, er en opplagt utfordring for øko-bransjen, sier KRAV-direktøren. – Vi er glade for at stadig flere bønder henvender seg til oss og vil legge om og produsere den maten som etterspørres.

Annonsører

Samarbeidspartnere