Sterk vekst i økosalg hos Coop

I første kvartal i år har Coop økt sitt salg av økologiske varer med hele 26 prosent sammenlignet med samme periode i 2013.

- Dette er en meget gledelig utvikling og viser at kundene verdsetter at vi de siste årene har økt vår satsing på økologiske varer, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge i en pressemelding.
- Med så sterke signaler fra kundene blir det spennende å se om myndighetene gjennom det kommende jordbruksoppgjøret, vil bidra med å legge bedre til rette for utvikling av økologisk produksjon.

Melkesuksess

Coop Änglamark økologisk ekstra lett melk er et av de økologiske produktene som har blitt en stor salgssuksess. Nylig lanserte Coop også Coop Änglamark økologisk lett melk. Sammenliknet med 2013 har salget av økologiske melkeprodukter økt fra 2,8 prosent av det totale melkesalget til 3,6 prosent, en økning på nesten en tredel.

– Vi regner med at dette vil bidra til ytterligere økovekst i den viktige meierikategorien, sier Lutnæs.

Barnemat, egg og grønnsaker

Økoandelen vokser i flere varekategorier. For eksempel barnemat, der økoandelen har vokst fra 25,5 prosent i første kvartal 2013 til 29,5 prosent i første kvartal 2014. I samme periode har omsetningsandelen for økologiske egg økt fra 3,7 prosent til 5,3 prosent. Dette betyr at salget av økoegg hos Coop har økt med hele 43 prosent, fra første kvartal 2013 til samme periode i år.

De varekategoriene som totalt sett står for det største økologiske salget i Coop, er grønnsaker/poteter, melkeprodukter, barnemat, fersk frukt og bær, mel og gryn og egg.

Ekstra stort i Coop Extra

I Coop Extra er andelene økologiske varer enda større enn i Coop som helhet. Barnematsalget har her en økoandel på 31,1 prosent i første kvartal 2014, og har økt fra 26,9 prosent i første kvartal i 2013.

Andelen økologiske egg er nå 5,8 prosent, mot 4,3 prosent i første kvartal i fjor, økologisk fersk frukt og grønt utgjør i første kvartal 2014 3,2 prosent (2,9 prosent i fjor), økologiske grønnsaker/poteter 4,9 prosent (3,9 prosent i fjor), økologisk mel og gryn 18,2 prosent (16,9 prosent i fjor) og økologiske melkeprodukter har i Coop Extra en andel på hele 6,6 prosent (4,2 prosent i fjor).

- Det er kjempeflott at lavpriskjeden Coop Extra som vokser mest av alle dagligvarekjeder i Norge, gjør det så bra innen økologi. Vi kan herved slå fast at lave priser og miljøhensyn kan gå hånd i hånd, sier Lutnæs.

Annonsører

Samarbeidspartnere