Matfaglig solid servering på Moldejazz

Molde internasjonale jazzfestival har i år som i fjor fokus på økologisk og kortreist mat, både til artister, festivalgjester og frivillige. Gutta i The Basket Project står for festivalmaten for andre år på rad, og har opparbeidet seg solid erfaring med økomat på festival. Oikos har tatt en prat med en av mennene bak The Basket Project, Mats Stenslet.

 

 

 

Ny meny, samme gode kvalitet

 Grønn mat til blå toner

Molde internasjonale jazzfestival satser på mest mulig lokalprodusert og økologisk mat i egen restaurant og cateringvirksomhet. Prosjektet Grønn mat til blå toner har som mål å bedre matkvaliteten og øke andelen økologisk forbruk under festivalen. Tanken er at kvalitetsmusikk må følges av mat som holder samme standard. I 2011 inngikk festivalen et samarbeid med The basket Project for å utvikle en ny og bedre jazzmeny. Dette samarbeidet fortsetter i 2012.

Stenslet kan fortelle at de har endret en del på menyen siden i fjor. – Vi oppdaget at mange av gjestene våre ønsket seg varm mat i hånda på kalde kvelder, og derfor er kalde wraps i år byttet ut med en heløkologisk egenkomponert bratwurst. Vi tilbyr også noen gryteretter, samt iskrem inne i Alexandriaparken. For artistene lager vi en pop-up restaurant hvor de kan slappe av og kose seg med god mat og vin, noe som har vist seg å være veldig populært, forteller Stenslet.

 

I tillegg til å være den eneste offisielle matleverandøren til Molde internasjonale jazzfestival, er The Basket Project også med på Pstereofestivalen i Trondheim. – Vi har selvfølgelig også et ønske om å lykkes økonomisk, men vårt største ønske er å vise at det er mulig å servere kvalitetsmat også på festival. Festivalmat kan jo være så mangt, men vi ønsker å gi et tilbud som kvalitativt står i tråd med vår tenkning. Dette er kokker fra high-end restaurantverden og delikatesse, så kvaliteten er på plass, sier Mats. Og han skryter ikke - det er solide kokkekrefter som er i sving i The Basket Project. Medeiere i konseptet er Tobias Aune som er daglig leder i delikatesseforretningen Rafnklau i Trondheim og Calle Feght fra restaurant Credo.

 

God respons fra publikum

The Basket Project er opptatt av at maten de lager skal være av høy kvalitet, og opplever at folk er veldig positive, både til maten i seg selv og fordi den er økologisk. – Festival er en utmerket arena for å bringe et økologisk budskap ut til folket. Moldejazz er jo i aller høyeste grad en folkefest. Folk er utrolig positive, særlig på grunn av kvaliteten. Vi får også utelukkende positiv respons på at det finnes et økologisk tilbud. Mange lurer på om maten er dyrere fordi den er økologisk. Vårt svar på det er at det nødvendigvis ikke er spesielt dyrere med økologisk, men det koster med skikkelige råvarer uansett, konstaterer Stenslet.

 

Stenslet mener det ikke er noen forskjell i å planlegge en økologisk meny kontra en meny uten økologiske råvarer, men sier det er viktigere å ha et tettere samarbeid med underleverandører når man skal servere økologisk. – Det er viktig å sette seg godt inn i hvilke produkter de ulike leverandørene kan tilby, og kartlegge hva som finnes på markedet. Det blir derfor litt mer forarbeid. De siste årene har imidlertid underleverandørene blitt flinkere til å synliggjøre hva tilbudene deres er, så det forenkler prosessen.

 

The Basket Project bruker også ellers i året mye økologisk. – Vi har flere økologiske leverandører som leverer gode produkter, og som vi har et helårssamarbeid med. Nytt av året at vi har fått med Rein Iskrem, et nystartet selskap fra Rissa, så vi kan nå tilby fire sorter økologisk is på festivalen.

 

Oikos vil også selv være til stede på festivalen, med informasjonsstand, smaksprøver og quiz. Oikos ønsker både restaurantører og deres gjester en god økologisk festival, og vi gleder oss til å smake skikkelig god festivalmat! Vi ses på Moldejazz.

 

Gå inn på Moldejazz sine nettsider for å lese mer om festivalen.

 

 

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere