Øko-suksess i Kollen!

Sist helg ble de årlige Holmenkollrennene avviklet, og over 90.000 besøkende fant veien til Kollen. For første gang fikk folket servert økologisk kvalitetsmat. – Den økologiske satsingen i Kollen ble rett og slett en knallsuksess, sier prosjektleder i Oikos – Økologisk Norge, Kari Tande-Nilsen.

Populær lapskausStemningen var på topp da publikum i Holmenkollen sist helg fikk servert økologisk diekalvburger, helgrillet pattegris, lapskaus og kyllingwraps, alt laget fra grunnen av. De positive tilbakemeldingene strømmet på. Selv den tradisjonelle og vanligvis nokså trauste lapskausen solgte som hakkamøkk, for det var en skikkelig smaksbombe servert av kokkene i Urban-Food. Kanskje lapskaus blir Holmenkollens nye signaturrett?


– Kun de beste råvarene er bra nok når vi lager mat. Folk er mer og mer opptatt av hvor maten kommer fra, og det forteller vi gledelig, sier Bård Greni, kokk i Urban-Food. Det meste av kjøttet ble levert av to glade bønder fra Østfold, Runar Sørlie og Ole Martin Hvidtsten. De var også selv til stede i Kollen og grillet pattegris fra egen gård.


P1000965





Dyktige kokker

Oikos - Økologisk Norge var selvsagt også på plass i Kollen og informerte om økologisk mat til publikum. – Jeg er over meg av begeistring for den maten Urban-Food presenterte i Kollen i helgen, disse kokkene kan virkelig sakene sine, sier Tande-Nilsen. Den økologiske maten var tydelig et populært og friskt innsalg: – Flere fortalte at dette var den beste maten de hadde fått på et idrettsarrangement noen gang. Det er på høy tid at det gjøres noe med maten på idrettsarrangement, både ernærings- og smaksmessig. At Norges nasjonalarena viser hvor bra det kan gjøres håper jeg inspirerer andre idrettsarrangementer, fortsetter Tande-Nilsen.


P1000974





Skiforeningen går foran
Den økologiske satsingen i Kollen er et samarbeid mellom Skiforeningen, Urban-Food og Oikos - Økologisk Norge.


– Det er utrolig positivt at Skiforeningen er med og fremmer økologisk mat. Publikum i Kollen er jo midt i målgruppen for de som er opptatt av økologisk mat. Jeg håper Skiforeningen opplevde dette som en like stor suksess som vi gjorde, og at det motiverer dem til videre satsing på økologisk mat, avslutter Tande-Nilsen.

Annonsører

Samarbeidspartnere