Få draget på hjemmelaget

Å lage mat fra grunnen av er slett ikke vanskelig! Du trenger verken avansert utstyr eller all verdens ingredienser, og det tar heller ikke lang tid. Når maten i tillegg smaker bedre og er mer næringsrik, er det vel ingen grunn til ikke å lage den selv?

Å lage maten fra grunnen av betyr at vi bruker rene, hele råvarer, f.eks. grønnsaker, fisk eller egg, i motsetning til bearbeidede råvarer og prosessert mat som posesupper, Fjordland og pommes frites. Utgangspunktet er råvarer fra de ulike råvaregruppene: grønnsaker, frukt og bær, melk og meieriprodukter, kjøtt og vilt, fisk og sjømat, egg, belgvekster som bønner, erter og linser, nøtter og frø, korn og mel. Tenk så mye godt vi kan lage med disse enkle ingrediensene!


Pastasaus
Foto: Wanda Widerøe


Rene, gjerne økologiske råvarer gir mye næring per tygg og metter best. Jo mindre råvarene er bearbeidet før de havner på tallerkenen, dess mer vitaminer og mineraler er intakt. For fysisk aktive og idrettsutøvere er det særlig viktig å få i seg nok og riktig type næring, fordi man forbruker mer. Spiser du mat laget fra grunnen av med rene råvarer har du mer kontroll på næringsinntaket og unngår unødvendige tilsetningsstoffer og for mye salt. Husk å spise variert for å sikre tilstrekkelig inntak av de ulike næringsstoffene.


Denne artikkelen ble først publisert på handball.no Region Innlandet.



Tekst: Kari Tande-Nilsen
Foto: Oda Omholt

Annonsører

Samarbeidspartnere