Kakao som byggeklosser

Hjemmelaget kakao bidrar med mange nyttige byggeklosser, også smaker det jo så godt!

Etter en treningsøkt har kroppen behov for proteiner og karbohydrater, samt vitaminer og mineraler for god restitusjon. En kopp kakao gir deg det du trenger for å gi kroppen litt ekstra påfyll av næringsstoffer. Men ikke glem at kroppen trenger mer enn bare kakao etter en treningsøkt, kakao er et supplement eller kan fungere som et mellommåltid før du spiser et større måltid.



Melk inneholder masse næring, og særlig kalsium som er viktig for barn og unges utvikling av skjelettet og sterke tenner. I tillegg får du i deg protein som er musklenes byggeklosser. Økologisk melk finner du i de fleste dagligvarebutikker. Denne melka kommer fra kyr som har levd et godt liv, vært mye ute og spist gress. Det gir melka god næringskvalitet.



Mørk sjokolade inneholder antioksidanter som er viktig for et sterkt immunforsvar. Jo høyere kakaoinnhold, jo sunnere. Sjokoladen bør helst inneholde 70 % kakao eller mer, først da kan sjokoladen kalles sunn. Økologisk mørk sjokolade fra f.eks. Coop Änglamark finner du i de fleste Coop-butikker i landet.



Kjapp restitusjonsdrikk på kalde høstkvelder

Til en god kopp kakao trenger du 2,5 dl melk og 2-3 store ruter mørk sjokolade.
Slik gjør du: Varm opp melken på svak varme mens du rører rundt. Obs, melken skal ikke koke. Når det begynner å ryke litt av melken tilsetter du sjokoladen og rører rundt til den er smeltet. Vips så har du en sunn og næringsrik kakao. Strø eventuelt litt kanel på toppen om du liker det, eller tilsett en liten bit vaniljestang og frøene av denne mens melken koker opp.


Kakao 2
Foto: Kari Tande-Nilsen


Denne artikkelen ble først publisert på handball.no Region Innlandet.

Tekst: Kari Tande-Nilsen
Foto: Nadin Martinuzzi

Annonsører

Samarbeidspartnere