Lag smoothies!

Smoothies er kjempepopulært, både blant barn og voksne. Ikke uten grunn – smoothies er enkel å lage, smaker godt og er sunt. Perfekt som mellommåltid eller etter trening. Alt du trenger er en blender.

Nesten alle typer frukter, bær og grønnsaker egner seg til smoothies. I tillegg kan du bruke yoghurt, kefir, biola, cultura eller lignende, men det er ikke nødvendig. Meieriprodukter gjør smoothien mer mettende og gir en tykkere konsistens, mens juice eller vann gir en mer leskende drikk. Alt etter hva du har i smoothien kan den fungere som en tørstedrikk eller mer som et måltid.


Smoothies er en enkel og god måte å få i seg mer frukt, bær og grønnsaker på. Hver dag bør du spise minimum 500 gram frukt og grønt eller 5 om dagen. Husk at tre av de fem skal være grønnsaker. En smoothie om dagen kan enkelt dekke over halvparten av dagsbehovet for frukt og grønt. Husk bare å variere med forskjellige typer frukter, bær og grønnsaker slik at du får i deg ulike vitaminer, mineraler og antioksidanter. Bær er antioksidantvinnere og smaker kjempegodt i smoothies.


Stort sett alle typer frukter og bær egner seg i smoothies, men ikke alle grønnsaker passer like godt. Velg grønnsaker som agurk, gulrot, rødbet, paprika, grønne bladgrønnsaker som spinat, ruccola og grønnkål, brokkoli, squash, spirer, stangselleri, fennikel, avokado og ingefær. Prøv deg frem og finn de smakskombinasjonene du liker. Når du bruker grønnsaker i smoothien er det lurt å tilsette sitron og gjerne litt eplejuice. Det gir en friskere smak og grønnsakssmaken blir ikke så fremtredende. Optimalt blandingsforhold for smakens skyld synes å være 60 prosent frukt og bær og 40 prosent grønnsaker. Meieriprodukter passer best sammen med frukt og bær.


Også nøtter og frø kan brukes i smooties. Da får du en mer mettende smoothie med sunne fettsyrer som er viktig for barn og unge i vekst og utvikling. Fettet vil også bidra til at opptaket av næringsstoffer fra grønnsakene bli bedre.


Bruk økologisk frukt og grønt for optimalt næringsinnhold og for å unngå sprøytemiddelrester. Se etter Ø-merket når du handler!

Den enkleste smoothien lager du av 2 dl kefir, en håndfull frosne blåbær og en banan. Perfekt etter trening!


Eller prøv deg på en grønn smoothie stappfull av næring og sunne saker:

Kiwi- og pæresmoothie til 4 personer:

  • 5 dl eplejuice/vann (gjerne halvparten av hver)
  • 2 pærer, gjerne godt modne
  • 4 kiwi
  • 1 håndfull bladgrønt av spinat eller ruccola
  • Mer grønt om du vil: 1/2 agurk, 1/2 avokado
  • 4-6 paranøtter/1 ss gresskarkjerner (ev. andre nøtter og frø)
  • 1 ts revet ingefær
  • En håndfull isbiter

Vask pærene og bladgrønnsakene. Skjær pærer og kiwi i biter. Kjør alle ingrediensene i en blender på høy hastighet til du har fått en jevn konsistens.


Denne saken ble først publisert på handball.no Region Innlandet.

Oppskrift: fraiva.no
Foto: Anne Manglerud
Tekst: Kari Tande-Nilsen

Annonsører

Samarbeidspartnere