Spis mer grønnsaker, bær og frukt – i den rekkefølgen!

Grønnsaker, bær og frukt er proppfulle av sunne næringsstoffer og viktige byggeklosser som kroppen trenger for optimal utvikling og prestasjon, både på og av håndballbanen.












Grønnsaker, bær og frukt finnes i uendelig mange varianter og sorter i alle regnbuens farger. Hver og en grønnsak, frukt eller bær har sine særegne byggeklosser som vi trenger, og derfor er variasjon viktig. Varier mellom ulike farger, fargene indikerer nemlig grønnsakens, bærets eller fruktens unike egenskap. Spis derfor ulike typer hver dag. Inkluder dem i hvert måltid, men spis dem også mellom måltidene. Slik er det enklere å få i seg nok!


I dag spiser de aller fleste for lite grønnsaker, bær og frukt, og vi vil alle ha godt av å spise mer, særlig av grønnsaker. Anbefalt mengde grønnsaker, bær og frukt er 500 gram per dag eller 5 om dagen. Halvparten av disse bør være grønnsaker.


Prøv grønnsaker med dipp, grønnsaksmos (eller tilsett vann så har du en sunn og enkel suppe) til fisk og kjøtt, hakket frukt i frokostblandingen din, friske bær og yoghurt, grove vafler fylt med bær, fruktspyd, og sist men ikke minst – lag smoothies! Da kan du blande grønnsaker, frukt og bær i en og samme smoothie, så får du i deg store deler av dagens dose og mange sorter i samme slengen.


Velger du økologiske grønnsaker, bær og frukter unngår du sprøytemiddelrester og får i deg et høyere innhold av antioksidanter. Velg også grønnsaker og frukt når de er i sesong, da får du råvarene når de er på sitt beste både med tanke på kvalitet, pris og næringsinnhold.


Denne artikkelen ble først publisert på handball.no Region Innlandet.


Tekst og foto: Kari Tande-Nilsen

Annonsører

Samarbeidspartnere