Et supert marked i Amerika

22.03.2012

Legg inn et besøk i en Whool Food-butikk neste gang du er på tur over dammen! Mens vi i Norge strever med å finne frem i dagligvarebutikken der de i beste fall har et lite utvalg økologiske varer, eller må gå ut av vår vei for å finne spesialbutikkene, er nesten alt på Whool Food økologisk. Og i et mangfold til å bli svimmel av – sulten også. Ja da, alt er større i Amerika. Men likevel har vi litt å lære av Whole Foods Market.

Å handle mat i en av Whole Foods Markets butikker er en egen slags lykke. I hvert fall hvis du har et snev av en matnerd i deg. Ikke bare ser det fristende, ferskt og lekkert ut, det smaker lekkert også. Og vissheten om at dette er ren og real mat, ekte varer alt sammen, svekker ikke akkurat kjøpelysten. Kjedens små og store butikker er en kombinasjon av det lekreste "Bondens Marked", gourmetspesialbutikker innen sjømat, ost, kjøtt og bakevarer, samt noe av det beste fra restaurantverden. Toppkokker lager gourmetmat til å ta med, og alt finner du under ett og samme tak.

utropstegnWhat makes them tick?
Whole Foods search for the highest quality, least processed, most flavorful and natural foods possible because we believe that food in its purest state — unadulterated by artificial additives, sweeteners, colorings and preservatives — is the best tasting and most nutritious food there is.
Whole People Our people are our company. They are passionate about healthy food and a healthy planet. They take full advantage of our decentralized, self-directed team culture and create a respectful workplace where people are treated fairly and are highly motivated to succeed.
Whole Planet We are committed to helping take care of the world around us, and our active support of organic farming and sustainable agriculture helps protect our planet. And while we assist our global neighbors through our Whole Planet Foundation’s micro-lending operations, we also step out the back door of each of our stores to support food banks, sponsor neighborhood events and donate to local non-profit groups.
Les mer om Whole Foods Marked her

Fra 45 000 $ til 9 milliarder
Vi har vært tilbake der det hele startet, i Austin, Texas. I 1980 klarte John Mackey å stable 45 000 dollar på beina ved å låne av venner og familie for å starte den aller første butikken nettopp her. Han fikk med seg to entusiaster, alle var de i tjueårene og med et veldig engasjement og sterke entreprenøregenskaper.

I dag, 22 år senere, er de verdensledere innen sitt felt, med over
300 veldrevne butikker i Nord-Amerika, Canada og England og 52 nye under planlegging. De har grodd fast på FORTUNE Magazines liste over de 100 beste selskapene å arbeide for i Amerika og vært der siden listen ble laget. I økonomisk størrelse ligger de som nummer 284 på 500-listen. I 1992 gikk de på børs, og i 2010 omsatte de naturlig, økologisk mat og varer for 9 milliarder dollar. 2400 produkter er deres eget brand.

Grunntanken lever
– Fremdeles er det de originale ideene til gründerne det dreier seg om; å finne og omsette den beste, mest naturlige og rene, økologiske maten. Vi leter etter produsenter over hele verden med den mest bærekraftige produksjonen, forteller Libba Letton, presseansvarlig. – I 2008 var Whole Foods den første kjeden i Amerika som helt og holdent kuttet ut plastposer. Og vi gir mye tilbake til lokalsamfunnene i form av dollars & cents, forklarer hun. – Vi har også knyttet til oss ernæringsfysiologer som kan råde kundene til et sunnere kosthold, bare for å nevne noe av det engasjementet som for eierne er en naturlig og inspirerende forlengelse av det å omsette sunn og ekte mat.

At selve handleprosessen også skal være en positiv opplevelse for både kunder og ansatte er også en viktig del av filosofien. Butikkene er delikate, maten appetittvekkende presentert, betjeningen smilende og hyggelige – og veldig serviceminded. – Jeg har jobbet her i tre år nå, og mener at kanskje den aller beste "frynsegoden" jeg har er at jeg har et så fantastisk supermarked rett under kontoret mitt, sier Libba. – Dessuten er det tilfredsstillende å jobbe for et selskap med så gode kjerneverdier og der ikke alt dreier seg om bunnlinja, sier hun og smiler bredt mens hun ser seg om i butikken der fornøyde kunder plukker varer før helgen i kurver og traller. Bunnlinjen ser ut til å bli ivaretatt den også.

Tilbud
Som kunde føler du at du kan gjøre en like god handel her som i et vanlig supermarked, mange varer er til en hver tid på tilbud. Dessuten driver de en utstrakt kundepleie, ute å virke alt for påtrengende. De analyserer dine behov og tilbyr spesielle varer på spesielle tidspunkt av året – akkurat som andre kjøpesentrer gjør. De sender nyhetsbrev og brosjyrer og øker ved dette interessen f eks for økologiske solkremer om sommeren, kalkun rundt Thanks Giving osv. De holder kokkekurs med fokus på bærekraftige råvarer, og lærer deg hvordan du skal utnytte råvarene bedre slik at matbudsjettet blir lavere. De anbefaler deg å kjøpe hele fisk i stedet for bare fileter, slik at du kan bruke resten av fisken til å koke kraft. Dessuten gjør de deg oppmerksom på når det er lønnsomt for deg å handle visse råvarer i store kvanta fordi prisen er lav til visse tider, og gir deg konkrete tips om hvordan du med litt planlegging kan spare både tid og penger.

Ikke alt er 100% økologisk
Jeg spør Libba om merkingen av de forskjellige varene og hun forklarer; Det som er merket 100% Organic inneholder verken vann eller salt, kun ekte, økologiske råvarer. Distributøren må være godkjent og ha navnet sitt på emballasjen. Dessuten merket med "National Organic Program" for å vise at det økologisk sertifisert, forklarer hun.

– Så har vi varer merket kun med Organic. Her må varene inneholde minst 95% rene økologiske råvarer. Jeg anbefaler alle en titt på våre hjemmesider for å finne ut mer om merking, sier hun. Antagelig gør hun det fordi kjeden fra tid til annen får kritikk for at de ikke er 100 % økologiske. Men det påstår de ikke at de er.

Vet dere om det er i butikker eller direkte på markeder og fra bønder at flest økologiske varer blir solgt?
– Flere og flere vanlige butikker selger stadig mer økologisk, sier hun. –Kjeder med langt flere og større butikker enn de vi har. Hva som omsettes direkte fra bøndene vet jeg ikke, men prosentvis er vi definitivt den kjeden som totalt omsetter mest økologisk.

Er det vanskelig å få tak i nok økologiske råvarer?
– Leverandørene i både UK og her i US er ganske godt etablerte.

Er behovet for økologiske varer stigende eller synkende? Kanskje et dumt spørsmål når du forteller at dere er i ferd med å åpne 52 nye butikker, men likevel…
– Etterspørselen etter økologisk mat øker her i US hvert eneste år.

Jeg ser dere sponser forskjellige ideologiske og ideelle prosjekter, gir dere støtte til forskning som forsøker å bevise at økologisk mat er sunnere enn konvensjonell?
– Nei, ikke for øyeblikket.

Gode tider
Helt fra Det hvite hus og nedover har "Organic farming" blitt et slags mantra for administrasjonen i Amerika. Det virker ikke som om verken Obama like lite som smellvakre skuespillere på vestkysten er i tvil om at å fjerne giftstoffene fra matvarene er bra både for oss og for jorda. Økologi har gode tider i USA. Ikke bare får bøndene stor hjelp og støtte fra regjeringen, men bølgen av sunnhet satt i sammenheng med ren mat har sveipet over kontinentet mye voldsommere og lenger enn her hos oss. Og siden det er forbrukeren som bestemmer, muligens mer der enn her, kvitterer markedet med butikker som denne. Av og til er det gode grunner til å heie på amerikanere…

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører